• تماس با ما: 01152221462
  • Info@hcch.ir

کمپین(پویش اطلاع رسانی) افسردگی

(1 لغایت 30 آذر ماه 96 )

 

 

 

از افسردگی بگوییم

 

 

 

 

 

 

 

 

شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس

(واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد)

مقدمه

اختلالات روانپزشکی جزء شایعترین و ناتوان کننده ترین بیماریها هستند. مطالعه بار بیماریها در ایران و جهان نشان می دهد که اختلالات روانپزشکی از دلایل عمده سالهای از دست رفته عمر به دلیل بیماری و ناتوانی هستند. طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، یک نفر از هر چهار نفر در طول زندگی خود به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا می شود.اختلالات روانپزشکی در ایران در مجموع رتبه دوم بار بیماریها را پس از حوادث غیر عمدی در کشور به عهده دارد و 16 درصد بار بیماریها را به خود اختصاص داده است. بر اساس پیمایش ملی سلامت روان که در سال 1390 انتشار یافته است، به طور کلی 6/23 درصد از افراد 15 تا 64 ساله ساکن کشور دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی در 12 ماه قبل از بررسی بودند. اختلال افسردگی اساسی با 7/12 درصد، بیشترین شیوع را در بین اختلالات روانپزشکی به خود اختصاص داده است، لذا افزایش آگاهی جمعیت عمومی پیرامون این اختلال، علل و انواع آن، راههای موثر پیشگیری و درمان آن و همچنین گسترش فرهنگ گفتگو پیرامون آن، با هدف کاهش انگ اجتماعی تحمیل شده در این حوزه، و تشویق مبتلایان به مراجعه برای دریافت خدمات امری ضروری است.

افسردگی در سراسر جهان و در همه گروههای سنی می تواند بروز کند و به علت آزردگی روانی که ایجاد می کند باعث افت عملکرد در افراد می شود، و حتی ممکن است افراد مبتلا برای انجام کارهای روزمره خود نیز دچار مشکل شوند. افسردگی ممکن است آثار مخربی بر روابط بین فردی، روابط خانوادگی و کارکردن بگذارد. افسردگی شدید می تواند منجر به اقدام به خودکشی در افراد بشود، چنانکه در حال حاضر افسردگی بعد از حوادث رانندگی جاده ای دومین علت مرگ در گروه سنی 15 تا 29 سال می باشد.

آمارها نشان می دهند هم اکنون بیماری افسردگی در میان 10 عامل اصلی بار بیماری در جهان، رتبه چهارم را دارد و تا سال 2020 به رتبه دوم خواهد رسید، در حالیکه اختلال افسردگی اساسی به تنهایی در لیست 10 عامل بار بیماری ها قرار دارد، ابتلا هم زمان و یل بروز عوارض افسردگی در بسیاری از بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت، ام اس، چاقی و مشکلات قلبی عروقی شایع است.

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که با احساس مداوم غم، اندوه و ازدست دادن علاقه همراه است، مشکل در انجام فعالیتهای عادی روزانه و احساس بی ارزشی و کم شدن کارایی از علایم آن به شمار می آیند. در حالیکه تجربه اندوه و غم در طول زندگی بر اثر فشارهای عاطفی و جسمی و یا تجربه یک واقعه دردناک، طبیعی و قسمتی از احساسات سالم به شمار می رود، تکرار این تجربه هیجانی به همراه خلق پایین در طول روز بطوری که بر روی عملکرد ما اثرگذار باشد طبیعی نیست و نیاز به پیگیری و درمان دارد.

در ارزیابی های سلامت جامعه یکی از مهمترین شاخص ها، سالهای عمر همراه شده با ناتوانی و پیامدهای کشنده و غیر کشنده بیماریها به شمار می آید. این شاخص با بیان اینکه چگونه یک بیماری مزمن می تواند سالهای پیش روی یک انسان بالغ و اثرگذار را به دلیل ابتلا به بیماری با ناتوانی و ناکارمدی همراه کند، هزینه های ناشی از آن را در سطح فردی و اجتماعی ارزیابی می کند. بر اساس آخرین آمار رسمی در مردان ایرانی اختلال افسردگی هشتمین عامل از دست رفتن سالهای عمر همراه با ناتوانی و در زنان اولین عامل به شمار می آید، این هشدار مهم نشان می دهد که چگونه ممکن است یک فرد بالغ، کارآمد، تحصیل کرده و صاحب جایگاه اجتماعی در ابتلا به افسردگی نتواند از سرمایه انسانی خود برای جامعه بهره برداری کند و از طرفی هشداری برای هزینه های مستقیم و غیر مستقیم به سیستم بهداشتی به شمار می رود.

عدم درمان به موقع و موثر در مواجهه با اختلال افسردگی هزینه های برگشت ناپذیری مانند اقدام به خودکشی در پی خواهد داشت که از عوارض اختلال شدید افسردگی به شمار می رود، برآورد جبران هزینه های ناشی از اقدام به خودکشی منجر به فوت برای خانواده های بیماران و یا ایجاد معلولیت و ناتوانی های برگشت ناپذیر جسمی و روانی برای افراد نجات یافته بسیار آسیب رسان و جدی خواهد دهد.

علایم معمول افسردگی بالینی شامل احساس خلق پایین همراه با غم و اندوه، تغییر و کاهش رفتار در غذا خوردن و الگوهای خواب است که ممکن است با بی اشتهایی و یاپر خوری و همین طور پر خوابی و یا بی خوابی های شبانه بروز کند، افکار منفی با تم بد بینی در مورد خود فرد و دیگران به همراه احساس نا امیدی از آینده، عدم تمرکز بر روی کار و مطالعه، احساس گناه و یا اضطراب، گریه های طولانی و تحریک پذیری بیش از حد در مورد اتفاقات هر چند کوچک، از دست دادن میل جنسی، از دست دادن علاقه به اطرافیان، دوستان و یا حتی کارهای خوشایندی که در گذشته باعث احساس آرامش، هیجان و یا شادی در او می شدند. در برخی موارد ممکن است افراد مبتلا به افسردگی شدید از تجربه دردهای جسمی مانند سردرد، کمر درد و یا درد در ناحیه شکم بدون هیچ توضیح پزشکی شکایت کنند. این نشانه ها در افراد مختلف و با توجه به شدت بیماری از یک تا چند مورد بروز می کند. پیشگیری از ابتلا به اختلال افسردگی شدید با مشاهده علایم اولیه بیماری مانع بروز عوارض ناتوان کننده ای مانند مشکلات حافظه، و عدم تمرکز پایدار خواهد شد.

نشانه شناسی و آگاهی از علایم اختلال افسردگی بخش مهمی در دانش خودمراقبتی برا هر فرد به شمار می آید. اهمیت تشخیص به موقع و درمان موثر از آنجایی است که از تشدید علایم و پایدارشدن آنها جلوگیری کرده و کمک می کند افراد در مسیر بهبودی با سرعت بیشتر و به شرایط عادی خودشان و بدست آوردن عملکرد گذشته دست یابند. درمان به موقع با به حداقل رساندن ناتوانی ناشی از بیماری، مسیر برگشت و کسب ارتقا مهارتها برای مقابله با شرایط مشابه را هموار می کند و اثر بخشی طولانی تری خواهد داشت.

  چگونه بر افسردگی غلبه کنیم ؟

  • همواره یک برنامه منظم داشته باشید.

در واقع با پیروی از یک طرح مشخص در وقت خود صرفه جویی می کنید. با برنامه ریزی فعالیت های روزانه هم مدت زمانی را به کار تخصیص می دهید و هم وقتی را برای لذت بردن در نظر می گیرید.

  • اهدافتان را مشخص کنید

فقدان دید روشن نسبت به آینده ، مهم ترین منبع اضطراب و نگرانی است . داشتن چشم انداز روشن نسبت به آینده ، پلی بین گذشته ، حال و آینده ایجاد می کند که با این یکپارچگی ، زندگی معنا می یابد .

  • به طور منظم به روشی که برایتان مناسب است، بپردازید .

فعالیت  بدنی مداوم دارای منفعت های فراوانی برای غلبه بر افسردگی است . ورزش باعث آزاد شدن اندروفین می شود که سیستم  ایمنی  طبیعی بدنتان را تقویت  و خلق و خویتان را بهتر می کند علاوه بر این مزایای سلامتی دیگری از قبیل کاهش فشار خون ، محافظت در برابر بیماریهای قلبی ، سرطان و افزایش اعتماد به نفس را به دنبال دارد . کارشناسان نیم تا یک ساعت ورزش متوسط مانند پیاده روی  سریع  را ( حداقل  سه تا چهار بار در هفته ) توصیه می کنند. تنها کافی است چند  دقیقه با دوست خود پیاده روی کنید وبه مرور زمان میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهید ، با این کار  از نظر  فیزیکی بهبود یافته و الگوی خوابتان نیز کیفیت بهتری خواهد یافت .

  • تغذیه صحیح باعث بهبود افسردگی و ارتقاء سلامت روحی و توانایی ذهنی می شود .

کمبود مواد مغذی در اثر یک رژیم نامناسب ، اثرات بسیار بدی بر روی حافظه ، تمرکز ، رفتار و حالات روحی فرد دارد تغذیه صحیح هم می تواند از بروز افسردگی پیشگیری کند و هم در درمان آن موثر  است . افسردگی نقش مهمی در تغییرات اشتها دارد  ، لذا در برخی اشخاص وزن زیاد گردیده و عده ای با کاهش وزن مواجه می گردند . بعضی مطالعات حاکی از این حقیقت است که اسید چرب امگا 3 و فولیک اسید به تغییر خلق و خو و رفع افسردگی کمک می کند .

  • چرخه خواب – بیداری خود را تنظیم کنید.

افسردگی با خواب راحت در ارتباط  می باشد. بعضی افراد مبتلا به افسردگی بیش از اندازه می خوابند  بعضی نیز از بی خوابی رنج می برند. جهت درمان افسردگی بهتر است الگوی خواب را نیز اصلاح کنید.

  • افکارتان را تغییر دهید .

در دوران ابتلا به افسردگی ،  افزایش تدریجی احساسات منفی نسبت به گذشته و ترس از گرفتار ماندن  در شرایط دشوار کنونی ، اوضاع را وخیم تر میکند . در واقع ذهن فرد افسرده تمامی مسائل را برایش  مشکل و غیر قابل تحمل می کند. زمانی که از موضوعی رنج  می برید،  به طور مرتب آن را ارزیابی نکنید و با کم ترین دغدغه فکری ،  اجازه دهید ، گذشت زمان آن را حل کند. در حقیقت زمانی که با مشکلات محیطی با فرایندهای ذهنی حمایت نشوند توانایی اشخاص در چگونگی برخورد با شرایط  دشوار ، با تفاوت چشمگیری روبه رو خواهد شد. بنابراین جهت رسیدن به آرامش بیشتر با افکار منفی ، مبارزه کرده و مسائل را بزرگ جلوه ننمایید. بیشتر مردم هنگام اندوه و ناراحتی ، سیلی از افکار مختلف و ناخوشایند را  تجربه می کند ، اما متوجه نیستند که این پدیده نه  تنها چیزی را تغییر نمی دهد بلکه صدمات جبران  ناپذیری به دنیال خواهد  داشت . جهت رهایی از افسردگی به جای  فکر کردن به گذشته به زمان حال بیاندیشید  . از مقایسه زمان فعلی با روزهای گذشته  دست بردارید ، این که اکنون چه دارید و چگونه می توانید با امکانات فعلی بحران را از سر بگذرانید مهم است در حقیقت زمانی که دچار افسردگی شده اید باید  مراقب باشید با افکار غلط به وضع بد خود دامن نزنید. تنها باید بپذیرید که مشکلات و ناراحتی های معمول  زندگی زودگذر هستند و طی زمان برطرف و آن گاه رهایی از افسردگی آسان تر می شود .

  • از نور طبیعی بهره مند شوید.

نور خورشید با تنظیم  سطح سروتونین و افزایش گردش خون مغزی عملکردهای شناختی را تحت تاثیر قرار می دهد و به بهبود کارکرد بدن کمک می کند، بنا براین به محض بیدار شدن ، پرده ها  را کنار بزنید  تا نور بیشتری به درون اتاق بتابد .  در هر فرصتی از منزل خارج شده  و در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید .

*فراموش نکنید یکی از سریع ترین راه ها برای مبارزه با افسردگی ایجاد ارتباط با دیگران ( افرادی که  به آنان علاقمند هستید) می باشد.  از اطرافیانتان دوری  نکنید با کسی که دوستش دارید در مورد موضوعی لذت بخش صحبت کنید.

*علاوه بر به کار بستن موارد فوق ، در صورت عدم دریافت پاسخ مطلوب درمانی ، علمی ترین و مهم ترین راه درمان ، استفاده از داروهای ضد افسردگی طبق نظر و تجویز پزشک است که انواع مختلف دارند هر بیمار ممکن است به یک یا چند نوع داروی خاص ، پاسخ مناسبی دهد در اکثر موارد ، درمان دارویی همراه با بهره گیری از خدمات مشاوره و روان درمانی تاثیر بسزایی در درمان بیماران به همراه  خواهد داشت .

امروز بیماری افسردگی یکی از  امراض رایج در میان اقشار مختلف جامعه است  هر روزه با تنش های ارتباطی و محیطی بسیاری روبه رو هستیم اما مصرف خود سرانه دارو ، راه فرار از این دسته مشکلات نیست نکته قابل توجه مصرف نابجا و غیر منطقی  داروها توسط بیماران می باشد بدین صورت اغلب بیماران پس از مراجعه به پزشک و پایان دوره مصرف ، مجددا با نسخه  سابق و بدون هماهنگی اقدام به تهیه و مصرف نادرست داروها می کنند در صورتی که این داروها برای دوره مشخصی تجویز می شوند و برای مصرف دراز مدت آنها حتما باید نظر پزشک را جویا شد ضمن این که باید یادآور شد دوز مصرفی این داروها برای افراد مختلف نیز ، متفاوت است و مصرف خود سرانه آنها می تواند مشکلات زیادی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد . قابل ذکر است که نه تنها مصرف دارو باید با دستور پزشک صورت گیرد  بلکه قطع ناکهانی و بدون علت آن نیز تشدید حالات اضطرابی ، بروز مشکلات مرتبط و احتمال بازگشت دوباره افسردگی را در پیش خواهد داشت .

در سال های اخیر دسترسی مردم به اطلاعت پزشکی افزایش چشمگیری داشته است به طوری که با ترویج فرهنگ نادرست خود درمانی ، با بروز کوچک ترین مشکلی ، افراد شروع به جست و جو درباره بیماری احتمالی و روش های درمانی کرده  و بدون این که نگران عوارض خود درمانی باشند به انواع  و اقسام داروهای پیشنهادی روی آورده که بدون مشورت با پزشک و با توصیه و پیشنهاد نابجا و غیر منطقی بوده است  جهت انتخاب روش های صحیح درمانی ، دانستن منافع و مضرات درمان های دارویی و خطراتی که با مصرف  آنها سلامت شخص را تهدید می کند بسیار مهم است .  اگر نشانه هایی از افسردگی را در خود یا نزدیکان مشاهده کرده اید در مورد گزینه های مختلف درمانی ، وقت بگذارید  در بیشتر موارد ترکیبی از درمان های مختلف از قبیل حمایت اجتماعی ، تغییر در شیوه  زندگی و هم چنین مراجعه به افراد حرفه ای نظیر روانشناس ، روانکاو و یا روان پزشک ( بسته به شدت حالات و علائم بیماری ) بهترین نوع معالجه است. .

 

 

 

شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس

(واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد)

خواندن 888 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

About The Author

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.