• تماس با ما: 01152221462
  • Info@hcch.ir

فواید ورزش و فعالیت بدنی منظم( به مناسبت هفته سلامت مردان )

فواید ورزش و فعالیت بدنی منظم

سلامت قلب و عروق : ورزش چربي هاي مضرخون را پائين مي آورد و چربي مفيد خون را  افزايش مي دهد و اثرات مفيدي در درمان فشار خون دارد. 

 سلامت عصبي و رواني: اثرات مفيد ورزش بر عملكرد عصبي رواني شامل بهبود خواب ،    بيماري هاي خلقي مثل افسردگي  و عملكرد اجتماعي افراد است.

 سلامت دستگاه گوارش : ورزش يبوست را كم مي كند

 سلامت عضلات و استخوان ها : ورزش منظم سبب افزايش قدرت عضلاني ، افزايش چابكي   بدن ، افزايش تعادل بدن ، افزايش قدرت و استحكام استخوان ها ، كاهش احتمال زمين خوردن و شكستگي ناشي از آن مي شود. ورزش منظم يكي از راه هاي مهم پيشگيري از مهمترين بيماري هاي دوره يائسگي يعني  استئوپروزیس است

تنظيم قند خون و بيماري ديابت (50 درصد)

سرطان ها : سرطان روده بزرگ و پستان

افزايش كيفيت زندگي : كمك به كار و خلاقيت ،  حفظ تعادل و تناسب وزن  و كاهش هزينه هاي زندگي و بيماري و در نهايت كاهش مرگ و مير

اجزای یک جلسه تمرین ورزشی

مقدمه و سازماندهی ( 5-3 دقیقه) -گرم کردن ( 10-5 دقیقه )- بخش اصلی تمرین (حداقل 20 دقیقه)سرد کردن (5دقیقه)    

مرکز بهداشت شهرستان چالوس-واحد سلامت خانواده -زمستان 96

اسفند 06 1396

پیام های بهداشتی برای سالمندان

پیام های بهداشتی برای سالمندان

1- فعالیت های روزمره حفظ شوند و اجتناب از نشستن و خوابیدن طولانی

2- انجام پیاده روی و اجتناب از تمرینات سنگین و ورزشی

3- رژیم غذایی مناسب و متناسب با فعالیتهای فیزیکی

4- کنترل چاقی با رژیم غذایی و ورزش

5- خواب شبانه بدون استفاده از قرص

6- رعایت بهداشت فردی (استحمام روزانه و استفاده کمتر از صابون)

7- اجتناب از یبوست با تمرینات ورزشی و برنامه منظم اجابت مزاج

8- اجتناب از تنهایی و خستگی و داشتن فعالیت اجتماعی

9- درمان و مراقبت صحیح از بیماریها

 10- دریافت معاینات بطور مکرر

 11- اجتناب از هوای بسیار سرد و بسیار گرم

12- دقت لازم در زمان عبور از پله ها

 13- روشنایی کافی محیط

 14- اجتناب از انجام حرکات سریع

 15- دقت در راه رفتن روی فرشها و قالیچه ها

 16- در صورت افتادن حتماً با پزشک مشورت شود.

 17- احتیاط در عبور از عرض خیابان

 18- مصرف داروها با مشاوره پزشک

 19- کمک گرفتن از اعضاء خانواده برای مصرف صحیح دارو

 20- استفاده از دارو فقط در موارد ضرورت

 21- مصرف مایعات فراوان و رژیم غذایی متناسب (ماهی، میوه، سبزیجات، کم نمک و ...)

 

اقدامات حفظ تندرستی نسبی در افراد سالمند

  • انجام فعالیتهای روزمره زندگی (D.L) در ساعات مشخص و منظم برای حفظ نظم  ریتم  طبیعی بدن
  • داشتن یک برنامه خواب منظم (خوابیدن در ساعات منظم + عدم مصرف قرصهای خواب آور و ...)
  • حفظ بهداشت فردی (استحمام روزانه، بهداشت دهان و دندان و ...)
  • حفظ حرکات طبیعی روده ها (رژیم غذایی حاوی فیبر، داشتن فعالیت و ورزش و ...)
  • حفظ فعالیتهای اجتماعی (حفظ بهداشت روانی، مشارکت در امور اجتماعی و...)
  • اقدامات بهداشتی و پیشگیری کننده (کنترل منظم فشارخون، وزن بدن، معاینات دوره ای و ...)
  • دقت و احتیاط در دریافت داروها (عدم مصرف خودسرانه، کمک گرفتن از افراد حرفه ای و...)

                                                                                            مرکز بهداشت شهرستان چالوس ( واحد سلامت خانواده 1396 )

                                                                                         تهیه و تنظیم : نسرین مژدهی فرد

 

 

مهر 17 1396