چهارشنبه, 01 آذر 1396 11:44

تعاریف جدید در مورد بیماری وبا

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تعاریف جدید در مورد بیماری وبا:

طبقه‌بندی مناطق از نظر انتقال بیماری وبا

منطقه آندمیک وبا منطقه‌ای است که در آن در طی سه سال گذشته انتقال محلی بیماری مورد شناسایی قرار گرفته است. منطقه مورد نظر می‌تواند در حد استان، شهرستان و حتی کوچکتر از آن نیز باشد. هر کشوری که حداقل یکی از مناطق با خصوصیت مورد اشاره در بالا را داشته باشد به عنوان کشور آندمیک وبا شناسایی می‌شود. 

منطقه داغ انتقال (Hot Spot) وبا منطقه محدودی است که در آن شرایط فرهنگی، اقتصادی و محیطی باعث افزایش انتقال بیماری می‌شوند و در آن منطقه بیماری وبا به صورت دائم یا در دوره های منظم بروز پیدا می کند. بدین ترتیب مناطقی که در آنها با توجه به شرایط ذکر شده در بالا احتمال انتقال بیماری وجود داشته ولی بیماری از آنها گزارش نشده است به عنوان مناطق داغ انتقال بیماری در نظر گرفته می‌شوند.

لذا با توجه به این تعاریف شما می‌توانید بررسی فرمائید که منطقه شما از نظر بیماری وبا آندمیک است یا خیر و یا اینکه کدام یک از مناطق تحت پوشش دانشگاه یا دانشکده شما جزء مناطق داغ انتقال بیماری هستند.

 تعریف طغیان بیماری وبا: طغیان ناشی از وبا موقعی در نظر گرفته می شود که حداقل یک مورد تایید شده وبا به همراه شواهد وجود انتقال محلی میکروب وجود داشته باشد. علاوه بر این اگر بروز بیماری وبا در منطقه ای که قبلا انتقال بیماری در آن ثابت شده در طی دو هفته متوالی و تایید شده آزمایشگاهی اتفاق افتد، در صورتیکه این بروز بیماری بیش از حد انتظار باشد، به عنوان طغیان در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که عناوین همه گیری وبا (Cholera epidemic) و طغیان وبا (Cholera outbreak) به صورت مترادف در نظر گرفته می شوند.

 

عوامل خطر انتقال و شدت بیماری:

خطر ابتلا به وبا در شرایط جابجایی های انسانی وسیع که در آن جمعیت در یک منطقه جمع می شوند و معمولا همراه با کمبود دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی و آب سالم است، اتفاق می افتد.

شدت بیماری به تعداد میکروب وبای خورده شده، نقص ایمنی اکتسابی، حاملگی، عدم شیردهی با شیر مادر و به دنبال آن عدم انتقال ایمنی از مادر به کودک بر علیه وبا، نقصان تولید اسید معده به خاطر بیماری های گوارشی، سوء تغذیه، و داشتن گروه  خونی O بستگی دارد.

درمان بیماری وبا:

در طی همه‌گیری وبا تجویز آنتی‌بیوتیک برای بیماران خیلی بدحال که نیاز به بستری داشته باشند بدون در نظر گرفتن سن بیماران توصیه می‌شود. تجویز آنتی‌بیوتیک باعث کاهش حجم اسهال، دوره علامت دار بودن بیمار، مدت زمان بستری در بیمارستان و دوره دفع میکروب از مدفوع و به دنبال آن کاهش دوره عفونت‌زایی می‌گردد. تجویز مکمل روی (Zn) در بچه های 6 ماه تا 5 سال نیز می تواند باعث دوره و حجم اسهال گردد.

با توجه به گزارش هفتگی سازمان جهانی بهداشت داکسی‌سیکلین داروی اول برای درمان وبا است که برای درمان همه بیماران از قبیل بزرگسالان، اطفال و زنان باردار می‌تواند مورد استفاده قرار ­گیرد. سیپروفلوکساسین و آزیترومایسین داروهای جایگزین در شرایطی که مقاومت به داکسی‌سیکلین وجود دارد، هستند. در این مورد به دستورالعمل ابلاغی از طرف معاونت بهداشت وزارت  ارسال توجه فرمایید. بر این اساس فعلا در کشور برای بیماران واجد شرایط همان طور که قبلا ابلاغ شده بود سیپروفلاکسوسین توصیه می‌شود.

آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی باید برای نمونه‌های میکروب‌های جدا شده در زمان بروز همه گیری ها انجام شده ولی برای بیمارانی که به صورت تک‌تک ایجاد می شوند لازم نیست. در ضمن در کلیه موارد تجویز آنتی بیوتیک باید شرایط منع مصرف و نیز عوارض جانبی در نظر گرفته شود.

پیشگیری:

بهترین راه پیشگیری از بیماری وبا بهبود دسترسی به آب تمیز و دفع مناسب فاضلاب و واکسیناسیون بر علیه وبا تنها به عنوان مکمل پیشگیری از ابتلا به وبا بکار می‌رود که می‌تواند در کوتاه یا میان مدت اجرایی شود. باید توجه داشت که ایمنی علیه وبا مبتنی بر سروگروپ است و ابتلا به عفونت به سروگروپ O1 سبب محافظت بر علیه سروگروپ O139 نمی شود.

 

 

خواندن 4563 دفعه

تماس با ما

سایت های مفید

9436903
امروز
دیروز
این هفته
هفته قبل
این ماه
ماه قبل
کل بازدید
1189
3382
13097
13097
91059
143312
9436903

پیش بینی امروز
2088


آی پی شما54.196.105.235